Regenachtige dag... - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Ellen Scheffer - WaarBenJij.nu Regenachtige dag... - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Ellen Scheffer - WaarBenJij.nu

Regenachtige dag...

Door: Ellen Scheffer

Blijf op de hoogte en volg Ellen

15 Januari 2017 | Curaçao, Willemstad

Regenachtige dag vandaag, dus ook tijd om even een reisverslag toe te voegen.
Wat ik in de tussentijd gedaan heb, is weer vooral genieten.
8 januari was de planning om met een aantal huisgenoten naar de blauwe kamer te gaan. De avond ervoor gingen we bij Kees (huisgenoot) en zijn vriendin eten. Was uiteindelijk erg gezellig dat het ook laat werd.
Zondag op tijd naar de blauwe kamer ging niet door. Aangezien veel nog aan het uitslapen waren en daarnaast wilde we gaan barbecueën maar er was nog geen boodschappen gegaan. Toen iedereen klaar was om te gaan, was het rond 1 uur. Dat is voor de blauwe kamer te laat om te gaan.
Toen besloten om maar met z'n allen een gezellig dagje strand te gaan houden.
Samen naar daaibooi geweest en daar lekker op het strand gebarbecued.
De zondag was er ook fuikdag. Dat is een heel groot feest hier. Zelf niet heen geweest. Je betaalt zo 200 gulden voor een kaartje voor de boot. Vond het veel te duur. Een gezellig stranddagje was ook prima en een stuk goedkoper ;).

Maandag naar stage geweest. Echt wennen hoe het hier gaat.
Wanneer leerlingen niet vooruit gegaan zijn met het technisch lezen, moeten ze de hele week in de pauze binnen blijven om te gaan lezen.
De leerkrachten zijn hier best streng. Tijdens het zelfstandig werken mag er niet gepraat worden en zelfs tijdens het kleuren moet het helemaal stil zijn. Wanneer de leerlingen toch praten moeten ze meteen in de pauze binnen blijven om stof over te schrijven.
De leerkracht vraagt ook veel van de leerlingen. De leerlingen pakken een stoel voor de leerkracht, de leerlingen halen een kop thee, de leerlingen starten de computer op enz. De manier van vragen is hier ook veel op een gebiedende wijs en er wordt weinig dankjewel gezegd.
Toch is het team en mijn mentor erg aardig. Wel jammer is dat het team buiten het lesgeven om Papiaments spreekt. Waardoor ik er niks van meekrijg en versta.

Daarnaast wordt er ook weinig voorbereid. De leerkracht komt om tien over zeven binnen, terwijl de leerlingen om tien voor half acht komen. Dan wordt er nog even geklets en tegen kwart over zeven, wordt een lesboek opengeslagen om te kijken wat de lesstof is. Dan start een leerling de computer op en om half acht begint de dag. Zelf bereid ik mijn lessen in het studentenhuis voor.
Tegen half een gaan de kinderen naar huis en tegen kwart voor 1/1 uur de leerkracht ook. Er wordt heel af en toe een kleine stapel met nakijkwerk mee naar huis genomen (bijv een taaltoets van de groep). Dit vond de leerkracht al veel, tot ik vertelde wat de leerkrachten in Nederland thuis nog aan voorbereiding en nakijken doen. Stond ze wel even van te kijken.

Woensdag avond gezamenlijk met andere studenten gegeten. Daarna wilde we gaan bowlen, maar helaas alle banen waren bezet. Toen maar naar de bios geweest. Wat hier echt goedkoop is. Je betaald zo'n 20 gulden voor een kaartje en een grote popcorn met wat drinken erbij. Omgerekend is dat ongeveer 12 euro. Prima te doen dus.

Donderdagavond lekker sushi wezen eten. Eerste keer voor mij om met stokjes te eten. Haha leer van alles eten hier. Uiteindelijk een gezellige avond gehad en daarna even nog een film gekeken en toen gaan slapen.

Vrijdagavond even een rustig avondje gehad en zaterdag stond op de planning om naar de blauwe kamer te gaan.
Zaterdag was de planning om rond 11 uur te gaan, helaas vertrokken we pas tegen 12 uur. Uiteindelijk wel op tijd bij de blauwe kamer.
Door een best avontuurlijk pad gelopen en eenmaal aangekomen bleek de zee erg wild te zijn. Veel golven en de blauwe kamer was moeilijk te bereiken. De blauwe kamer is een grot. Waar je alleen binnen kunt komen door 3 meter onder water te zwemmen en wanneer je er bent is de hele grot mooi blauw.
Tijdens de 3 meter zwemmen is er geen moment wanneer je adem kunt halen.
Omdat de zee zo wild was, zag ik er tegen op om de 3 meter onder water te zwemmen. Je werd door de golven terug geduwd. Uiteindelijk heb ik het dus niet gedaan. Kan zijn dat ik het nog wel een andere keer ga doen, maar ben daar nog niet zeker van.
Daarna nog lekker even langs de kleine knip gereden en bij de grote knip wat te eten gehaald en even op het strand gelegen.
Tegen vijf uur naar huis gereden.
Zaterdag was Toby ook jarig, vrijdag (7 uur hier) Toby alvast gefeliciteerd. Wel jammer dat ik aan de andere kant van de wereld zit op die momenten. Had ook graag bij zijn feestje willen zijn, aangezien hij 25 is geworden. Gelukkig nog 3 weken en dan zie ik hem weer.

Gisteravond als afsluiting nog wel even naar Zanzibar geweest tot een uur of 12. Dan is het daar altijd afgelopen.
Vandaag maar eens een verslag voor school ingeleverd en verder een beetje niksen. Aangezien het te slecht weer is om naar het strand te gaan.
Wel gek is dat langzaam de meeste huisgenoten richting Nederland vertrekken. Vandaag is de eerste gegaan en dan tot en met 25 januari loopt het hier leeg. Gelukkig blijven er 3 huisgenoten nog wel hier. Het studentenhuis is ook al helemaal volgeboekt dus er komen zeker weten weer nieuwe huisgenoten.

  • 21 Januari 2017 - 19:44

    Joke:

    Hoi Ellen,
    Dat is toch wel ff anders het lesgeven daar. Aan de ene kant alles veel gemakkelijker en niet zo georganiseerd. Maar de kinderen toch wel gedisciplineerd, van alles doen voor de leerkrachten. Loop je alleen mee of is het de bedoeling dat je zelf ook les gaat geven? Zijn de andere studenten in het huis van verschillende opleidingen? Wat leuk dat je er gelijk ook zoveel plezier hebt. Hier mis je de sneeuw, de vrieskou en het schaatsen :-) Veel plezier nog. Groetjes Joke

  • 22 Januari 2017 - 00:47

    Ellen Scheffer:

    Hoi Joke,
    Ja inderdaad is het heel anders hier.
    Ja gelukkig mag ik hier zelf ook lesgeven. Volgende week draai ik waarschijnlijk al de hele dag.
    En ja de studenten hier doen allemaal een andere opleiding. Heel verschillend logopedist, kinderopvang maar ook eentje die in de sport zit.
    Haha dat ik de sneeuw mis, vind ik absoluut niet erg.Dankjewel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Ellen

Buitenlandse stage op de PABO? Ja dat kan en ik ga het doen! Voor 2,5 maand naar Curaçao. Zonder klasgenoten die meegaan of zonder mijn ouders/familie. Het koude Nederland achter me laten en vertrekken uit het kleine vertrouwde Dinxperlo. Vanaf 14 december tot 26 februari zal ik op Curaçao zijn. Vooraf en tijdens mijn buitenlandse stage ga ik een blog bijhouden. Zo kan ik aan iedereen die het wil weten, laten weten wat ik allemaal beleef.

Actief sinds 11 Okt. 2016
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 9566

Voorgaande reizen:

14 December 2016 - 26 Februari 2017

Mijn eerste stage

Landen bezocht: